چای ها و دمنوش های گیاهی برای سلامتی بدن مفید هستند اما بنا به توصیه ی یک متخصص تغذیه، باید در حد اعتدال مصرف شوند. مصرف دمنوش های برگ گزنه، بومادران و ماهوانگ برای زنان باردار توصیه نمی شود و بهتر است پیش از مصرف آنها با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

دمنوش های گیاهی برای سلامتی بسیار مفید هستند و چون کافئین ندارند، اغلب اعتیاد آور نیستند. اگر در تلاش برای کاهش مصرف کافئین روزانه ی خود هستید، دمنوش های گیاهی را جایگزین نوشیدنی های کافئین دار کنید.

چه کسانی باید دمنوش های گیاهی بخورند و چرا؟

مصرف بیشتر دمنوش ها و چای های گیاهی برای سودبردن از خواص دارویی(مثل آرام بخشی، محرک بودن و...) آنها است. سازمان غذا و داروی آمریکا درباره ی مصرف بی رویه ی دمنوش های گیاهی هشدار می دهد، با این حال اکثر دمنوش های گیاهی که در بازار یافت می شوند برای سلامتی اغلب افراد و حتی زنان باردار مفید هستند. برخی از انواع این دمنوش ها مثل بابونه، نعناع و زنجبیل ناراحتی های بارداری مثل تهوع صبحگاهی و مشکلات هضم را برطرف می کنند.

آیا مصرف دمنوش های گیاهی به کاهش وزن کمک می کند؟

ثابت شده که مصرف چای سبز به کاهش وزن کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های چای سبز از سلول های بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند. نتایج یک پژوهش منتشر شده در نشریه ی The American Journal of Clinical Nutrition نشان می دهد که پس از مصرف چای سبز، تولید حرارت افزایش می یابد، در نتیجه کالری بیشتری سوزانده شده و چربی بیشتری هم تجزیه می شود. چای اولانگ هم از چای های گیاهی مفیدی است که به کاهش وزن کمک می کند.

برچسب اطلاعات روی جعبه ی دمنوش مهم است؟

زمانی که قصد دارید دمنوش های گیاهی بخرید، حتماً به کیفیت محصول خریداری شده و برند آن توجه کنید. برخی از تولیدکنندگان، در تهیه ی این دمنوش ها از مواد اولیه ی بی کیفیت استفاده می کنند که می تواند برای سلامتی مضر باشد. حتماً به برچسب محتویات روی جعبه دقت کنید. اطلاع از محتویات دمنوش و اصلی ترین خواص آن مثلا مدّر یا مسهل بودن و.. مفید است.

مصرف منظم این دمنوش ها برای سلامتی مفید است؟

مصرف دمنوش های گیاهی برای سلامتی مفید است ونوشیدن برخی از آن ها  به هضم غذا و کاهش علائمی مثل تهوع و استفراغ کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم و در حد اعتدال دمنوش های گیاهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و برخی از انواع سرطان ها را در دراز مدت کاهش می دهد.

آیا دمنوش های گیاهی آرام بخش هستند؟

دمنوش های گیاهی برای داشتن خصوصیاتی از قبیل خواص آنتی اکسیدانی، آرام بخشی و دیگر خواص دارویی شناخته می شوند برای مثال چای زنجبیل، کاهنده ی حالت تهوع و استفراغ است، به هضم غذا کمک می کند وبرای درمان گلودرد و سردرد هم مفید است. چای نعناع برای درمان تهوع و استفراغ استفاده می شود و در تسکین علائم نفخ و گاز معده و روده مفید است. رازیانه هم ادرار آور است و خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را کاهش می دهد. بابونه آرام بخش است و به خوابی آرام کمک می کند. اکثر دمنوش های گیاهی به دلیل داشتن این خواص آرام بخش و کاهنده ی استرس هستند.